Astazi: 14 Feb 2012 Morar.HotNews.ro   Blog.HotNews.ro   HotNews.ro   HotNews.ro (engl)   Presa regionala   Newsletter  
Postat in Diverse de Mihai Morar pe 28 May 2007, la ora 4:32 pm

mungiu3.jpg

Desi e prima zi dupa concediu, m-am luat cu joaca. Prima pe ziua de azi, am lansat-o aici, in ajun de George Michael. A doua, e de la Iulian Comanescu. M-a pus sa ma gandesc cum o sa schimbe cinematografia romaneasca Palme d’Or-ul lui Cristi Mungiu?

Viziunea lui Morar:

- Anul asta, la admitere la Regie, vor fi cei mai multi concurenti pe un singur loc. Visatorii intru regie de film au dintr-o data un icon: Cristi Mungiu. Neprafuit, nepus in formol, fara poza in manuale de evolutie a speciilor. Viu, palpabil, emotionat pana la rosu in obraji de sarutul lui Jane Fonda, indeajuns de grasutz incat sa nu para glamour si, deci, inabordabil.

- C.N.C.-ul va avea de azi inainte un rol pur onorific. Un organism care ar trebui sa finanteze de acum inainte exclusiv filmele marca Nicolaescu, Carmazan, Papaiani. Propun si schimbarea numelui institutiei in ”Azilul de batrani” si mutarea sediului in incinta Institutului de Geriatrie Ana Aslan. Lui Sergiu sa i se dea de facut cam doua filme pe an, care asemeni CD-urilor de colectie ale Jurnalului National, sa fie distribuite exclusiv prin Posta Romana sub forma unui DVD/VHS atasat talonului de pensie.

- Cinematografia romaneasca ar trebui sa se conduca dupa regulile oricarui business. Aseara, cand toate jurnalele TV orbitau in jurul Palm d’Or-ului castigat de ”4luni, 3 saptamani si 2 zile”, cred ca multi dintre mogulii care acum cateva luni au refuzat oferta lui Mungiu isi faceau incizie de tip ”unghia-n gat”. Orice mentionare, pe afis sau aiurea, le-ar fi putut aduce un return on investment destul de bun in planul imaginii. Nu-i bai. Timpul nu e trecut.

- Mungiu va schimba optica regizorilor tineri. L-am vazut saptamana trecuta la ”Profesionistii” Eugeniei Voda spunand ca el face filme pentru ”publicul larg”. Si l-am mai surprins de cateva ori spunand ca isi doreste cat mai multi spectatori in sala. Regizorii vor fi obligati sa urce din underground in upperground. Epoca lungmetrajelor realizate pentru critici fini, camarazi de cluburi obscure si fosti profesori din facultate a apus. Asa cum nu exista cultura fara litaratura de consum, asa nu putem avea cinematografie fara succese de casa.

- Baietii o sa se apuce sa scrie, sa scrie, sa scrie orice, numai sa scrie. Iar din gloata de baieti se vor naste cativa scenaristi de prima mana, cum zice si Iulian. Acum e o criza, si in radio, si in TV, si in cinema. Vorbeam zilele trecute cu un coleg de FM, important jucator in prime time la TV, si imi spunea ca nu gaseste oameni care sa scrie bine. Eu caut de un an de zile un om care sa astearna in Word umor pt radio si nu gasesc. Tot la ”Profesionistii”, Cristi Mungiu spunea ca tine intotdeauna la el un carnetel in care isi noteaza vorbe din folclor. Urmariti doar o secventa din filmele sale si o sa va mire firescul limbajului.

- N-o sa vina mai multi romani in cinematografe. Criza e ireversibila. Dar avem sanse mari sa schimbam raportul pelicule straine/ filme romanesti. ”Shrek al Treilea” a incasat in prima saptamana in Romania 250.000 de dolari, avand peste 21.000 de spectatori. Bugetul pentru ”4 luni, 3 saptamani si 2 zile” a fost 600.000 de euro. Cine se incumeta sa faca previziuni pentru prima saptamana, in cazul filmului lui Cristi Mungiu?

- Cea mai importnata schimbare dupa Palme d’Or. Ziaristii n-o sa-l mai confunde pe Cristi Puiu cu Cristi Mungiu. Sau…ba? Vezi cotidianul Can-Can de azi: un material despre victoria lui Mungiu de la Cannes este ilustrat cu fotografia lui Puiu.

- Sergiu Nicolaescu isi va scrie memoriile: ”Mai am un singur Palme d’Or…” Continuarea o stiti de la Eminescu.

Dau mai departe. Tot in casa, la HotNews. Lui Emil Stoica. Cum poate face bani Cristi Mungiu din ”4 luni, 3 saptamani si 2 zile”? Emil e dator sa nu rupa lantul. :-)

UPDATE: Emil n-a rupt lantul…de iubire. Analiza lui aici!

24 raspunsuri la 'Ce schimba Palme dOr-ul lui Mungiu?'


Abonare la comentarii cu RSS sau TrackBack pentru 'Ce schimba Palme dOr-ul lui Mungiu?'.


  1. [...] UPDATE: Mihai a ridicat m?nu?a aici. [...]


  2. Comentariul lui Dan Mihu:
    May 28, 2007

    Am ridicat si eu manusa si aici si la dl Comanescu. Sper sa va cititi mailul si tot ceea ce decurge din el. Lectura placuta.


  3. Comentariul lui bloguresti:
    May 28, 2007

    e de discutat pe tema “nu gaseste oameni care sa scrie bine”; am asistat la niste cautari, recent - care au esuat de la obiectivul primar…


  4. Comentariul lui Mihai Morar:
    May 28, 2007

    @Dan Mihu: Mda. Tare. L-am trimis colegilor de la HotNews.ro pentru verificare/documentare. E mai potrivit pentru ei. Si cred ca mail-ul tau merita o abordare jurnalistica. In rest, o sa-l pun in discutie si maine dimineata la radio. Multam! Desi, dupa ce ai scris tu in mail, cred ca ”multam’-ul ar trebui sa-ti vina de la Mungiu.

    @bloguresti: detaliaza. nu inteleg. ai cautat? ai fost cautat? chiar ma intereseaza oameni cu spirit si pix.


  5. Comentariul lui sindbad:
    May 28, 2007

    foarte fierbinte viziune asupra a ce va urma, si cred ca un pic pripita.

    cristi mungiu a declarat nu numai la eugenia voda, dar si dupa decernarea premiului ca spera ca nu e cea mai fericita seara a lui, si ca va mai face filme SI pentru public.

    deci asta e mai putin pentru public ar reiesi… de fapt un film despre un avort in vremea lui ceausescu e foarte putin probabil sa umple salile in romania, mai ales tinind seama de modul de realizare foarte solicitant pentru spectator care se pare ca e preluat de toate premierele de dupa “moartea domnului lazarescu” al lui puiu: cadre lungi, camera in miscare etc.
    de fapt camera este chiar a lui super oleg mutu, cel care a filmat si “moartea…”

    deci s ar putea sa fie un film facut chiar pentru critica, cu o tema foarte controversata si actuala in cercurile feministe si de stinga pe de o parte si a puritanilor republicani din us si a Biserici Catolice in cealalta.

    asta nu schimba nimic succesul de care se bucura. cronicile criticilor sint entuziaste.

    in alta ordine de idei, premiile astea au un destin foarte volatil. cred ca e foarte greu sa intrevezi ce succes va avea un film din starea de proiect cu o asemenea tema. ar insemna sa fi ca producator foarte foarte vizionar ca sa zic asa. deci cred ca afirmatia ca mogulii trebuie sa se orienteze catre business e cam ciudata. cred ca ei chiar au fost orientati prea mult cagtre business si nu au riscat.

    si in alta ordine de idei sint ciudate pentru mine postarile astea de dupa un succes care nu vorbesc despre succes in sine ci taie “jungla” din jurul lui care mai de care care cu macete mai ascutite


  6. Comentariul lui Nico:
    May 28, 2007

    Citat>
    Comentariul lui sindbad:
    May 28, 2007
    …………………………………………………………………………
    si in alta ordine de idei sint ciudate pentru mine postarile astea de dupa un succes care nu vorbesc despre succes in sine ci taie “jungla” din jurul lui care mai de care care cu macete mai ascutite

    PETINENTA OBSERVATIE: SE FOLOSISTE ORICE, CHIAR IS UN MARE SUCCES, CA SA DAM IN CONTINUARE IN ALTII, NOI SUPERBLAZATII, CARE LE STIM PE TOATE, LE-AM VAZUT PE TOATE, STIM NOI DINAINTE CA O SA FIE O FASAIALA. ALTFEL SPUS, SA MINIMALIZAM, MUSAMALIZAM, EVENTUAL RIDICULIZAM, DENIGRAM ORICE SUCCES ROMANESC.

    N-AM VAZUT UN CUVANT DE LAUDA IN ARTICOL, CARE DE FAPT VREA SA ARATE CA, EH, O NIMICA TOATA.
    ASTA E TOT PAMFLET”?
    CITESTE SI TU (MORAR) WALL STREET JOURNAL, LE MONDE, NWT, LATIMES, LIBERATION, SA VEZI CE SCRIU ‘FRAIERII” AIA…, PROSTI MAI SUNT, NU TE-AU CONSULTAT PE TINE SI PE ALTII CA TINE (CAM TOTI) DIN PRESA ROMANA, CA SA II INVATATI VOI CAM CUM E TREABA PE LA ROMANICA, EI SE ENTUZIASMEAZA CA NISTE NAIVI…
    CRED CA AVETI O REPULSIE MORBIDA SA SCRIETI SI VOI ODATA, SCURT SI DIN INIMA: BRAVO, MAI ROMANE.
    CAND O SA INVATATI SA PROMOCVATI SUCCESUL, ATUNCI VETI FI AJUNS LA MATURITATE SI PROFESIONALISM, PANA ATUNCI NISTE EPIGONI INFUMURATI.


  7. Comentariul lui bloguresti:
    May 28, 2007

    a propos de punctul 1: deja de pe urma succeselor de anul trecut a crescut numarul candidatilor la regie; la pregatirile (”meditatiile”) organizate de ATF pentru admiterea de anul acesta sunt, deocamdata, 65 de cursanti; asta in weekendul dinainte de “palmdoor”


  8. Comentariul lui alin:
    May 28, 2007

    prima mirare:
    (n-am mai fist demult prin Ro)
    $250,000 incasari la 21k spectatori…
    12 para biletul la film?
    mai scump ca’n LAla_land?
    asta ca vorbeati de mogului, biznis, filme pentru public.

    din ce striga media, palmd’oru lui Mungiu nu e o melodrama de umplut sali, deci nu vad argumentul.
    impact?
    pai sper sa-i inchida un pic gura lu SN / CNC
    ai poate incep si copiii astia sa scoata limba mai tare si mai des la fauna care populeaza parcu jurassic clutural romanesc.

    sa iesim odata din complexu asta provincial cu care ii tinem in brate pe dinozaurii astia comunisti.
    Bravo Mungiule, trage aer in piept si bucura-te.
    poate li se face si la altii pofta.
    asteptam si alte intamplari din comunism, asa cum ai promis.
    s-ar putea ca filmele tale sa faca mai mult decat raportu lu Tismaneanu.


  9. Comentariul lui Mihai Morar:
    May 28, 2007

    @nico: despre ce scriu eu si ce intelegi tu. logica ta: un om avea un cal. si calul nu avea nimic impotriva. vezi ca zilele astea am chemat deratizarea. fugi repede ca se da cu substanta inclusiv la subsol. la subsolul blogului, unde vad ca incepe sa-ti placa sa te ascunzi.


  10. Comentariul lui Mihai Morar:
    May 28, 2007

    @bloguresti: multam de info. nu am vrut sa-ti raspund in aceeasi postare cu nico pt ca, dupa cum vezi, nu ai importanta ei. ea e dincolo de noi, scrie cu majuscule. asa a auzit ea ca daca scrii MAAARE frustrezi interlocutorii. din pacate pt dansa, small is the new big. because…small is beautiful.


  11. Comentariul lui Ionica:
    May 28, 2007

    Eu as scrie umor pentru radio. Spune-mi cine cauta ca sa stiu ce vrea (publicul tinta, asteptari etc)


  12. Comentariul lui Mihai Morar:
    May 28, 2007

    @ionica: eu caut. daca ai incercari trimite-le pe mihai punct morar la gmail punct com. multam!


  13. Comentariul lui ina-verifca-tot:
    May 29, 2007

    —-Mungiu. Sau…ba? Vezi cotidianul Can-Can de azi: un material despre victoria lui Mungiu de la Cannes este ilustrat cu fotografia lui Puiu.———-

    am fost pe site…. sunt aceleasi poze… aceeasi pupatura a lui fonda…. vrei sa fii mai clar?
    in plus materialul e semnat de irina-margareta nistor. crezi ca ea nu stie cine unul si cine celalalt?…. eu ma indoiesc.

    pupaturi


  14. Comentariul lui Jeopardy » Ce schimba Palme dOr-ul lui Mungiu?:
    May 29, 2007

    [...] Comanescu si Mihai Morar analizeaza aici si aici urmarile in cinematografia romaneasca a succesului lui Mungiu si ma intreaba cum poate face bani [...]


  15. Comentariul lui Florin:
    May 29, 2007

    Daca intrebarea era “ce nu schimba…”, am fi obtinut deja raspunsul: aceeasi mancatorie de care pomeneai referindu-te la Sergiu Nicolaescu.
    Pacat de tambalau. Tocmai am citit scenariul lui Mihu si ma gandeam sa-l acuz ca a furat ideea cu cutia ce tine un cadavru din Se7en ori din Barton Fink, ca si ala a luat Palme d’Or.


  16. Comentariul lui Mihai Morar:
    May 29, 2007

    @ina-verifica-tot: pai daca te cheama verifica-tot atunci verifica tot…nu doar editia online…eu vorbeam de poza din editia de print. o sa fiu mai atent ed acum incolo sa precizez….multam!


  17. Comentariul lui stan stanica:
    May 29, 2007

    as putea compune un adevarat scenariu in momentul de fata…dar ma rezum la o intrebare. “Plagiati” ideea ei si compuneti-l voi ,nu reclam daca luati premiul Nobel! Intrebare: unde au fost in seara confirmarii victoriei .si unde sunt acum,cand se “dezbate” aceasta,LUPTATORII lui Mungiu?Atentie:Mungiu este detinatorul,dar Palm d’or este al Filmului! Iar filmul…ma indoiesc ca ar fi existat, la Cannes,fara…Va las pe voi sa continuati.


  18. Comentariul lui alina:
    May 29, 2007

    Mi-e clar Mihai - noi astia cu taloane de pensie trebuie sa primim pomeni in DVD-uri proaste cu autori cunoscuti….Timpul trece repede si din pacate toti ne indreptam spre un final mai mult sau mai putin gretos, desi s-ar putea ca mintea sa ramana tanara.De inima nu mai vorbesc. Se stie ca tineretea e nemiloasa si se crede vesnica… si unica si atotstiutoare si biruitoare si frumoasa si asa trebuie sa fie ….Dar si ridurile pot avea semnificatii pozitive, nu? Poate retragi ideea cu expedierea DVD-urilor …..In rest ne dam din nou cu stangul in dreptul : cum scoate cineva capul apare cate un fals scandal . Si problema nu e ca cei in varsta sa nu mai aiba loc de cei tineri sau vice-versa , problema e ca selectia sa se faca dupa VALOARE ,ca cei care sunt chemati sa decida sa aiba acest simt al valorii . Pe de alta parte Mungiu a demonstrat ca “daca vrei poti” fara implicarea “institutiilor”.Sa-l laudam , sa ne bucuram , sa vedem filmul, sa vedem ce va mai face, sa vedem CINE o sa mai apara si sa-l lasam pe dl Mihu(?) in plata Domnului.


  19. Comentariul lui Mihai Morar:
    May 29, 2007

    @alina: in cazul tau, retrag. stiu oameni la vartsta parului alb mult mai vii decat mine. tudor octavian e un exemplu…cel mai apropiat de mine…intr-un fel ai dreptate…m-am folosit de un cliseu pt un argument. si nu am vazut minoritatea din majoritate. dar doar pentru faptul ca tu nu te simtielement al multimii, asta nu inseamna ca argumentul meu pica. alambicata formulare, dar intelegi tu…ca esti tanara…


  20. Comentariul lui bloguresti:
    May 29, 2007

    Dintr’o discutie purtata ieri (inainte - subliniez / si pentru ca nu stiu sa o fac o spun - de iesirea la rampa a domnului Mihu) cu staff-ul facultatii de film am inteles ca productia premiata este o dezvoltare a unui film/proiect mai vechi, de student; sutdentul-autor al acelui film d’an??r? se numeste Cristian Mungiu. Asa am cumparat’o, asa o vand - dar va repet: la ora discutiei (10 AM), acuzatiile domnului Mihu nu erau, inca, publice


  21. Comentariul lui Dan Mihu:
    May 29, 2007

    Eu incerc de cateva zile sa aflu detalii despre scenariul dlui Mungiu. Nu in mod public. Dar nimeni nu mi-a raspuns nimic in mod privat. Am incerct chiar sa-l contactez pe dl Tatulici, stiind ca pregateste emisiunea in direct cu dl Mungiu. Pot dovedi asta, la nevoie, cu emailurile trimise.
    Sigur ca poate fi un proiect vechi al dlui Mungiu, vom afla asta. Dar daca nu participam anul trecut la concurs, probabil ca dl Mungiu nu si-ar fi scris inca scenariul (”acum un an nici nu visam la acest proiect”). Sau poate ca nu-l scria daca nu era in juriul care l-a citit si premiat. Nu inca. Si eu mi-as fi putut produce filmuletul meu, in mod onest…


  22. Comentariul lui Jesus Christ:
    May 29, 2007

    - Anul asta, la admitere la Regie, vor fi cei mai multi concurenti pe un singur loc. Visatorii intru regie de film au dintr-o data un icon: Cristi Mungiu. Neprafuit, nepus in formol, fara poza in manuale de evolutie a speciilor. Viu, palpabil, emotionat pana la rosu in obraji de sarutul lui Jane Fonda, indeajuns de grasutz incat sa nu para glamour si, deci, inabordabil.

    Hahahaha. Habar n-ai cum merg lucrurile la noi in UNATC. Previziunile tale se bazeaza prea mult pe hearsay. Chiar crezi ca un premiu face lumea sa vina in scoal, cind costurile rup? Nu mai vorbi aiurea, pritii pliz.


  23. Comentariul lui bloguresti:
    May 30, 2007

    mantuitorule, superstarule, nu stiu cati ani aveai in 75-76 dar la vremea aceea fetitele (cu voia lor sau impinse de parinti de la spate) dadeau iama in salile de gimnastica!
    e ceva mai mult decat un prim calcul financiar…


  24. Comentariul lui Gabe2006:
    May 30, 2007

    frumoase contrele. :) Subscriu la comentariul lui sinbad.

    De ce trebuie sa ne transformam succesele in cutite si topoare si nu intr-o platforma de unde sa tintim mai sus?! Sergiu nu e un role model dar eu l-as lasa sa moara pe limba lui.

    Oricum, succesul acesta va aduce ceva mai multa lume in cinematografe
    .

    Parerea mea!


Raspunde

CAPTCHA image

morar.hotnews.ro